Jens årets domare i Supertrean

Larsen
Domaren Jens Marklund, till vänster, här i samspråk med Alhems Patrik Larsen.

Jens Marklund har av spelarna utsetts till årets domare i Supertrean.
– Verkligen en ära för min del, säger han.
Jens kommer att hyllas strax före nedsläpp på fredagens final.

Jens”Vem tycker du har varit årets domare i Supertrean?”
Den frågan skickades ut till ett antal spelare i alla seriens lag efter grundseriens slut. Jens Marklund fick närmare två tredjedelar av rösterna från de som svarade.
– Vad kul. Det är verkligen en ära för min del. Supertrean innehåller många väletablerade spelare och det är kul att spelarna uppskattar mitt sätt att döma, säger han.
Marklund menar att Supertrean är en av de roligaste serierna att döma. Han förklarar varför:
–  Det är en bra mix av spelare och själva upplägget av serien är ju kanon. Sen är jag väldigt glad att Lasse Ekesryd är en del i teamet. Vi har superkul ihop och tror nog att han ska känna sig lika stolt som jag är.
Vad tycker du själv om din säsong?
– Jag tycker att säsongen har varit riktigt kul. Jag har haft många roliga stunder både som domare och som ledare. Toppen på säsongen har ju självklart varit slutspelet i Supertrean. Rolig innebandy med hög intensitet och mycket känslor.

Rutinen viktig
Jens anser att det är viktigt för en domare att ha rutin. Och det har han själv gott om efter att ha spelat innebandy på olika nivåer i seriesystemet.
– Jag tror mig ha en hög förståelse för hur spelarna vill ha det och hur väl lagen klarar nivån. Sen tror jag att jag har ganska lätt för att prata med spelarna när det behövs, säger han.
Hur har stämningen varit i serien i år?
– Den har ju varit på topp. Sedan GIB Tigers kom in i serien och ”Supertrean” profilerades, så har snacket om serien ökat och framförallt så har kampen på banan hårdnat. Man läser om serien i Norran och ser höjdpunkter på nätet. Det har verkligen lyft allt som har med serien att göra.

Hyllas inför finalen
Jens kommer att hyllas strax före nedsläppet till finalen mellan Citykamraterna och Clemensnäs, som avgörs nu på fredag klockan 18.00 på Eddahallen. Förutom själva hyllningen, så kommer domaren att få ett diplom.

FAKTA
Urval av spelarnas kommentarer om Jens Marklund:
· ”Alla domare har gjort ett grymt jobb, men skulle vilja säga att Jens har varit den som varit jämnast, tydligast och hållit en bra Supertreannivå. Han dömer dessutom varje match med ett leende på läpparna.”

· ”Jens har i mina ögon haft en väldigt jämn säsong med många bra insatser. Otroligt bra känsla och vilja. En domare som man även kan kommunicera och diskutera med.”

· ”En domare med känsla för spelet och en känsla för att hantera spelarna. Skapar harmoni och är alltid lika bra att ha och göra med både på och utanför planen.”

· ”Har alltid hållit en god dialog med spelarna på banan, har lugnt och sakligt förklarat sina domslut, varit konsekvent i sina bedömningar matcherna igenom och kan dessutom erkänna när han gjort ett misstag i något avseende.”

Posted on 26 mars, 2014, in Övrigt. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

